Det offentlige skal i den grad sikre at de skaber vækst på linje med de private arbejdspladser. Og det sikrer man ved at give medarbejderne de helt rigtige værktøjer til at lette arbejdet i deres hverdag.
Det så man blandt andet under coronakrisen, hvor al undervisning ”over night” blev flyttet online. I stedet for at sidde med eleverne i klasselokalet, måtte lærerne nu mødes med deres studerende på Teams, Zoom eller Google Meet.
Og netop det at flytte sig online giver masser af muligheder for at optimere den offentlige sektor. Faktisk flyttede mange private og offentlige virksomheder sig så meget alene i de første tre måneder af krisen, som man havde forventet at de ville gøre på fem år. Så der blev virkelig sat turbo på den digitale udvikling.
Det offentlige har dog i mange år været særdeles online, specielt med udviklingen af den statslige Navision-løsning, hvor man igennem årtier har arbejdet på at skabe integration mellem de forskellige andre offentlige it-systemer såsom Digital Post og E-boks.
Men hvis man skal udvikle det offentlige mere, så skal man kigge på hvordan man får skabt systemer, der kan hjælpe for eksempel lærerne med at lette arbejdsdagen. Det kunne være en elektronisk registrering af eleverne, så læreren slipper for at bruge sparsom tid på at tjekke om eleverne er mødt op til undervisning. Man kunne endda forestille sig, at det automatisk blev registreret, når eleverne gik ind af døren til klasselokalet.
Generelt kunne man med fordel kigge grundt på de arbejdsgange der er på en uddannelsesinstitution og se om der er steder, hvor man kan gøre det lettere for de ansatte at udføre deres arbejde. Det er vigtigt at man tager medarbejderne med i denne proces og lytter til, hvor de mener at de spilder tiden med manuelt arbejde og registrering, som kunne være udført automatisk.
Det er vigtigt at man får forankret disse projekter i organisationen, så der også er opbakning til at gennemføre dem og ikke mindst at bruge systemerne, når de er blevet udviklet og taget i brug. For hvis det blot er it-afdelingen eller ledelsen, der får en god idé om at gøre tingene på en anden måde, er det ikke sikkert at man har lærerne og de øvrige ansatte med. Hvis de fortsætter med at gøre det på den gamle måde, så sparer man ingen ting. Så har man i stedet blot brugt penge på udvikling af et smart it system som ingen bruger.
Det ville være en skam, når opgaven er at få udviklet det offentlige og skabe vækst og glade medarbejdere.