
Sponsoreret indhold
SEO er et ord, der er på alles læber, når det kommer til marketing og e-commerce. Det er der bestemt også god grund til, for SEO er allestedsnærværende, så snart du åbner for en søgemaskine og indtaster det, du gerne vil finde frem til.
Men hvad er SEO egentlig for en størrelse, og hvad er i forlængelse deraf SEO-optimering? Dette kan du blive klogere på i dette indlæg, hvor du får en kort introduktion til SEO-begrebet, og hvad det vil sige at lave SEO-optimering af din hjemmeside eller din webshop. Så læs med her, hvis du gerne vil vide lidt mere om SEO og SEO-optimering, før du selv skal prøve kræfter med SEO-arbejdet.
Hvad er SEO?
Først og fremmest må det lige slås fast, hvad SEO egentlig er for en størrelse. SEO er et akronym og står for Search Engine Optimization – altså søgemaskineoptimering. Det vil sige, at du på din hjemmeside eller webshop kan arbejde med content, der gør, at du vil kunne rangere højere på søgemaskinernes hitlister, når forbrugerne søger. Det er naturligvis ønskværdigt, for når du ligger højt på resultatlisten, er der også meget større chance for, at forbrugerne klikker ind på netop din hjemmeside.
SEO er altså arbejdet med at skabe velskrevet, lead-genererende og optimerende content, der formidler de søgeord, som søgemaskinerne rangerer deres hits ud fra. Jo mere specifik du kan være i brugen af søgeord, jo større chance er der også for, at du skiller dig ud fra mængden i søgemaskinernes øjne og bliver ”belønnet” med en høj placering.
Derfor er SEO også et vigtigt arbejde inden for al marketing og e-commerce i dag, og SEO-optimering og -vedligeholdelse er derfor også et vigtigt punkt på dagsordenen for langt de fleste virksomheder.
SEO-optimering – et løbende arbejde
Der er ikke en ’one size fits all’-løsning på SEO, og derfor kan man heller ikke nøjes med én gang for alle at skrive SEO-content til sin hjemmeside. SEO er nemlig et kontinuerligt og løbende arbejde, som man skal vedligeholde og optimere for at blive ved med at forbedre sine chancer for at blive rangeret og for at kunne tiltrække kunder.
Optimering kan både ske af den tekniske SEO, der har med selve det hjemmeside- eller webshoptekniske ”bagland” at gøre. Her kan det være svært at foretage sig så meget, hvis man ikke er en kyndig IT-bruger, og det kan være, at der skal nogle med på råd.
I forhold til SEO-optimering af tekster kan der være behov for at målrette tekster, kategoritekster, produkttekster og blogindlæg løbende for at sørge for, at de er så aktuelle, målrettede og effektive som overhovedet muligt. Det kan være en del af din virksomheds egen strategi at arbejde jævnligt med SEO, eller du kan overveje, om der skal et specialiseret content-bureau med indover, der kan hjælpe med at analysere, hvor der er brug for at sætte ind med SEO-optimering.