Hvordan gør du din kommunikation "ægstra" relevant i påsken?

Af Sofie Klindrup Pagaard, studentermedhjælper

I næste uge står påsken for døren. Foråret er over os, der er gult og lilla pynt at finde alle steder og for mange af os, betyder det også en fridag eller fire. Selvom du, og måske dine kunder, holder ferie, behøver det samme ikke at gøre sig gældende for dine sociale kanaler i påskedagene.
Tværtimod – helligdage som jul, nytår og påske er guld værd, når det kommer til at skabe content. Især, hvis det er til sociale medier. Højtider giver plads til skæve vinkler og alternative budskaber, der skaber engagement, og dit content kan sagtens være både relevant og aktuelt samtidig. Det er dog nogle gange lettere sagt end gjort, og derfor har vi samlet noget inspiration til, hvordan du kan gribe påskedagene an på dine sociale kanaler.

Et godt eksempel 

Et blogindlæg på Medium, skrevet af Avenew Media, med titlen "Most Eggscellent Easter Marketing Campaigns Ever Made" viser, hvad man kan gøre med kommunikation i højtider, hvis man har god tid. Blogindlægget fremhæver Carlsberg som eksempel, der i 2016 byggede en bar af chokolade i Shoreditch, England. Hvorfor? Fordi påsken er en højtid fyldt med øl og chokolade, og de to ting kombinerede Carlsberg og brugte det til at gøre noget ekstraordinært. Chokolade-"baren" var en del af den daværende ”if Carlsberg did…”-kampagne.  Artiklen nævner blandet andet også Diesels "Keep the world flawed"-kampagne, og mange andre skarpe eksempler, som du kan læse mere om lige her.

Men hvad kan du selv gøre?

Men nu står du her, og er ikke Carlsberg, og har glemt, at det er påske lige om lidt. Hvad gør du?

Tænk på, hvad påsken handler om for dig og for dine kunder. Tænk derefter på, om du kan bidrage med noget inspiration eller viden, som relaterer sig til påske. For at finde ud af det, kan du stille dig selv følgende spørgsmål:

  • Hvad er vigtigt for mine kunder i påsken, og hvordan kan jeg bidrage til det?
  • Hvad søger min målgruppe på i påskedagene?
  • Har jeg noget viden eller inspiration, jeg kan dele ud af?

Når du har fundet noget content, som er relevant for både dig og dine kunder, er det blot at lege med det. Lette og sjove posts er et godt bud i en feriehøjtid, og du kan eventuelt holde tonen let og sørge for, at indholdet er nemt at gå til. Vi har fundet nogle bud på, hvordan det kan se ud.

Et eksempel er mærket Greengate, som laver porcelæn. I forbindelse med påsken har de sendt en dessertopskrift ud. Den er selvfølgelig anrettet på Greengates eget porcelæn, men opskriften giver inspiration til den påskefrokost, som deres følgere måske er ved at planlægge, og Greengate formår at inspirere.

 

Et andet eksempel er Havemagasinet. Sidste år delte de et tip til, hvordan man kan male sine påskeæg med naturlig farve fra grønsager. Det er oplagt til familier, der har tradition for at male æg og som gerne vil nyde det (forhåbentligt) gode forårsvejr. Derudover er det et godt eksempel på, hvordan man kan gøre sin viden relevant og aktuel.

Tuborg har en helt anden tilgang med dette post. I 2015 var ordet ”hipster” på alles læber, og Tuborg øjnende muligheden for at joke med den trend. Et simpelt, men underholdende, post.

Sidst, men ikke mindst, er der også rigtig mange ordspil, du kan lave med påsketema, som kan gøre nogle tunge emner lidt mere spiselige. Fx indlejrede IT Relations A/S sidste år et relevant, men lidt kedeligt emne, med både ordspil og konkurrence.

Du behøver altså ikke side stille på kommunikationen i påsken – tværtimod. Der er rig mulighed for at lege lidt ekstra med det kreative og vise nogle andre sider af din organisation frem.

God leg og god påske!

 

Mere inspiration? Tilmeld dig vores nyhedsbrev eller klik her

3 tips til ghostwriting

5 go's om logoer

Lynguide til Google Analytics

Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold. Hvis du klikker videre, accepterer du vores brug af cookies. Læs mere her.

Luk