5 gode (og gratis) værktøjer til sociale medier

Vi har samlet fem gode værktøjer til social media manageren, som vi selv bruger her på kontoret. De gør ikke hele arbejdet, men de kan være med til at gøre livet lidt nemmere for dig, der arbejder med sociale medier til hverdag. Og det bedste af det hele er, at de som udgangspunkt alle er gratis!

Fsymbols.com
Der bliver hver dag kæmpet en hård kamp om opmærksomheden i Facebooks nyhedsfeed. I en overflod af opslag kan det være svært at skille sig ud. De fleste ved, at et godt billede fungerer som blikfang, men man kan også arbejde med blikfang i selve teksten. En overskrift, smileys, emojis og punktopstillinger er gode virkemidler, der alle tager kampen op mod den berygtede ”Wall of text.” Men det er ikke alle smileys og emojis, der fungerer lige godt på Facebook. Her finder du et stort udvalg af forskellige symboler, der kan ”oversættes” direkte til Facebook. Effekten af den lille indsats er overraskende stor for præsentationen af opslaget!

Repost app
Instagram er et fantastisk medie, især til at inddrage modtagerne i medskabelsen af indhold. Hashtags gør det nemt at samle indhold fra mange forskellige brugere et sted, og når brugerne laver godt indhold, er der ingen grund til, at du genopfinder den dybe tallerken. Brug deres indhold, vis dem anerkendelse og giv dem lidt berømmelse. Modsat mange andre medier har Instragram ikke en dele-funktion, men det er der, Repost-app’en kommer ind i billedet. Den gør det nemt at dele eksisterende indhold og samtidigt kreditere ophavsmanden. Man bør selvfølgelig spørge om lov, inden man reposter et billede, men langt de fleste siger ja og er glade for anerkendelsen.

Hootsuite
Der eksisterer i dag et hav af forskellige sociale medier, og det kan være svært at holde styr på dem alle sammen – selv som social media medarbejder. Derfor er et værktøj som Hootsuite en kærkommen hjælp. Hootsuite gør det muligt at samle Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Google+ og sågar en WordPress-blog i ét skærmbillede. Nemt og overskueligt! Fra én fane i browseren kan man altså følge med i flere nyhedsstrømme på en gang, poste på flere medier på samme tid og få adgang til analyser og rapporter, der kan gøre én klogere. I gratisversionen kan man arbejde med tre forskellige sociale netværk på samme tid. Har man brug for mere, kan man betale 9,99 $/måned.

Aegisub.org
Langt de fleste videoer på Facebook bliver set på mobilen – også i støj fra trafikken og byggepladser, i stillezoner på biblioteket og i toget etc. Oplistede er steder, hvor man ikke kan høre lyden, hvis man ikke lige har fået sine hovedtelefoner med. Men med undertekster kan man få meningen med alligevel. Man kan vælge enten at skrive sine egne .srt-filer eller man kan bruge Aegisub.org, hvis man vil gøre det lidt nemmere. Aegisub.org sørger for at lave de rigtige mellemrum, tidskoder og man kan nemt gøre fonten skrå, tilføje og redigere sine undertekster – alt sammen mens videoen afspilles i et vindue i realtid, som man kender det fra diverse videoredigeringsprogrammer. Med undertekster sikrer du også, at modtagerne får budskaberne med fra første sekund, når Facebook auto-play’er din video uden lyd.

Pocket
Kender du det? Du læste en god artikel i sidste uge, som du står og mangler lige nu. Men lige meget, hvor meget du gransker både Google og din hukommelse, så er der ingen klokke, der ringer. Med Pocket-app’en slipper du for at gå og huske på det hele. Med få klik kan du gemme alt lige fra faglige artikler og daglig inspiration til de der sko, du bare må eje. Når det først er gemt i app’en, er det ikke kun nemt at genkalde, det synkroniseres også til mobil, tablet og computer.

"Har du spørgsmål eller brug for hjælp til din indsats på de sociale medier, er du meget velkommen til at ringe eller skrive til mig."
Maria Josephine Hansen SoMe-medarbejder

Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold. Hvis du klikker videre, accepterer du vores brug af cookies. Læs mere her.

Luk