Den bedste B2B annonceplatform – LinkedIn annoncering

Som annoncør er LinkedIn annoncering det måske bedste værktøj på markedet til at nå en virksomheds målgrupper, som kan være andre virksomheder, beslutningstagere eller brugere med specifikke jobtitler eller fra specifikke brancher. LinkedIn har et stort datadrevet segmenteringsværktøj, som kan segmentere platformens brugere ud fra demografiske specifikationer som køn, alder og geografiske placering, samt informationer om jobtitler, funktioner, ansættelse i virksomheder, branche og meget mere. Når disse bliver krydssegmenterede bliver det rigtig interessant!

Forskellige annonceformater med LinkedIn annoncering

Annoncøren kan vælge mellem LinkedIns mange forskellige annonceformater, som med fordel kan anvendes til forskellige målsætninger og kampagnetyper. I højre side af platformen finder man tekstannoncer, hvor der nemt kan dirigeres trafik til virksomhedens hjemmeside. Her finder annoncøren også display ads som minder om bannerreklamer på Google Ads. Annoncøren kan også vælge at sponsorere indhold, som vil flette sig ind i brugerens feed mellem andre opslag. Derudover kan LinkedIn vise 30 sekunders video ads eller karrusel ads som også kommer indimellem opslag i brugerens feed. På LinkedIn kan annoncøren også vælge at bruge en Lead Gen form som annonceformat. Her kan virksomheden generere leads ved hjælp af en annonce med en dertilhørende lead-formular, som kan udfyldes af brugere som ønsker at blive kontaktet at virksomheden eller som tilmelding til et nyhedsbrev.

LinkedIn guider annoncøren til at vælge en målsætning, som vil kunne optimere virksomhedens kampagner ved at vise annoncen til brugere der har størst sandsynlighed for at udføre den ønskede handling ud fra målsætningen. Her kan annoncøren vælge mellem målsætninger som brandkendskab, websted besøg, engagement, videovisninger, leads, konvertering eller jobansøgere. Dernæst skal annoncøren vurdere hvilket budget der skal bruges på kampagnen, samt hvilken strategi LinkedIn skal bruge for at effektivisere målsætningen. Der skal vælges imellem daglige budgetter eller et samlet budget, samt maksimale bud for den valgte handling. LinkedIn kan automatisere disse funktioner ud fra den information de har om lignende annoncørers budgettering og budpriser, men annoncøren kan også selv estimere disse ud fra LinkedIns data og dermed bevare kontrollen med annoncekronerne. På den måde kan annoncøren også nemmere teste annoncer og selv korrigere i disse parametre for at vurdere hvilken strategi, der giver det bedste udbytte for den valgte målsætning.

Annoncøren kan bruge LinkedIns konverteringssporing værktøj til at følge brugernes videre færden, efter de har klikket på virksomhedens annonce. Disse informationer kan bruges til at følge købsprocessen til at kunne tilrettelægge kampagnerne mest effektfulde derefter. Der skal dermed opsættes et Insight Tag. Dette tag kan også bruges til at kreere remarketing grupper, som er købsparate brugere der allerede er interesseret i virksomhedens produkter og services. Disse målgrupper er enten kundelister bestående af personer, som har skrevet sig op til at modtage tilbud eller nyhedsbrev, besøgende på virksomhedens website eller lookalike målgrupper, som er brugere der minder om brugere fra de øvrige to målgrupper.

LinkedIn markedsføring med minimalt målgruppespild

LinkedIn er kategoriseret som én af de platforme hvor det er dyrest at annoncere. Men hvis platformen bruges korrekt, kan LinkedIn være en af de bedste platforme for de fleste virksomheder. Standardværdien af konverteringerne er marginalt højere, da der tales om B2B kunder, men målgruppernes nøjagtighed fjerne meget spild i annonceringen. Samtidig bruger mange værktøjet professionelt og er derfor også oftest mere modtagelige overfor de mere professionelle budskaber, sammenlignet med andre platforme som i højere grad bruges privat og primært til underholdning. Et korrekt setup på LinkedIn er derfor altafgørende for hvorvidt virksomheden kan nå de rigtige målgrupper, bruge de rigtige annonceformater og indsamle de rigtige data om brugerne samt om kampagnens virkning og effektivitet.