Kunde

Renosyd

Opgave

Bedre affaldshåndtering via større kendskab til, hvordan og hvorfor man skal minimere, sortere og genbruge affald

Produkt

Overordnet kommunikationskoncept samt  kampagne på diverse digitale og analoge medier

Renosyd har en vision om at forandre affald til værdi for fremtiden og at sætte fokus på en bæredygtig verden.

I starten af 2019 kom de til os med et ønske om at skabe et overordnet koncept, som skulle være rammen om al ekstern kommunikation, samt en kampagneindsats mhp. at skabe opmærksomhed om deres Affaldsplan 2019-2022 samt aktiviteter i øvrigt. 

Aros Kommunikation udviklede konceptet ”Smid det videre” (Smid det væk + Giv det videre). Konceptet hentyder både til affaldsrejsen og til borgerne, som en del af løsningen. Derudover lægger det sig parallelt med Renosyds payoff ”Fra affald til værdi”, hvor der sættes fokus på affald som en del af en cirkulær økonomi.

Denne udvikling ville vi gerne synliggøre for borgerne for på den måde både at skabe et kendskab til og en forståelse for affaldsprocessen og -potentialet. Større forståelse skaber klarere holdninger, som på sigt kan forbedre den omkringliggende adfærd.

Kampagnens visuelle udtryk afspejler affaldets rejse - i dag er det affald, i morgen kan det blive til noget andet.

  • I dag en flaske – i morgen en taske
  • I dag en bunke billeder og ord – i morgen en tegning til mor
  • I dag Toves kommode – i morgen legebord hos Frode
  • Verden har brug for dit affald (fokus på FNs verdensmål)

Konceptet blev lanceret i forbindelse med to borgermøder, hvor Affaldsplanen 2019-2022 blev præsenteret og diskuteret. Aros Kommunikation stod for diverse materialer i forbindelse hermed, eksempelvis en pixiudgave af affaldsplanen, som var forenklet og udelukkende henvendt til borgerne.

Læs pixi-udgaven af Renosyds affaldsplan her 

Efter borgermøderne gik selve ”Smid det videre”-kampagnen i gang og blev drypvis afsløret henover april måned. Først plakater, bannere og pyloner på kommunernes genbrugspladser, dernæst to facebook-videoer og ”tæpper” på skraldebilerne, til slut biospots i de lokale biografer. 

Både internt og eksternt er der blevet taget godt imod konceptet, og det er blevet til mange kreative rim.  Allerede nu har konceptet bredt sig ud i flere forskellige retninger, og kampagnen vil forsætte med flere tiltag henover sommeren og ind i efteråret, hvor kommunikationsindsatsen også vil blive evalueret.

 

I dag en flaske - i morgen en taske 

I forbindelse med kampagnen har vi udviklet videoer, der kører på Renosyds egen Facebook side. Du kan se dem lige her. 

I dag Toves kommode - i morgen legebord hos Frode 

Line 9 - Aros Kommunikation
"Vi kan hjælpe med en effektiv og målrettet kampagneindsats. Kontakt mig for en uforpligtende snak."
Line Berg-Stærk Sektionschef, strategisk komm.

Øvrige cases

Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold. Hvis du klikker videre, accepterer du vores brug af cookies. Læs mere her.

Luk