Guldkorn fra tre topfolk i dansk erhvervs- og kulturliv

Skrevet af Maria Hansen

Tre stærke og indflydelsesrige aktører fra dansk erhvervs- og kulturliv var at finde på programmet til forårets CommWorld netværksmøde i Aarhus. Med udgangspunkt i temaet ”Crossing borders” delte de tre gæstetalere viden, løsninger og erfaringer til inspiration på tværs af landegrænser. Selvom mødet var eksklusivt for medlemmerne af CommWorld, deler vi gerne ud af gæstetalernes guldkorn!

Best practice, trends og facts – Per Bank deler

Til CommWorld-mødet delte Per Bank, CEO i Dansk Supermarked, både best practice, trends i 2017 og facts. En variation, der afspejler Per Banks egen rolle som leder i retail-branchen, hvor der ikke er langt fra beslutningerne på kontoret til kundernes indkøbskurv i butikkerne. 

Ledelse i retail-branchen: best practice

#1 Strategisk vs. operationelt arbejde
At lede 1.462 butikker verden over kræver ikke kun det strategiske og forkromede overblik. Det er også nødvendigt at have en gennemgående viden om, hvad der foregår på gulvet blandt medarbejdere og kunder. Per Banks arbejde består derfor af en tredjedel strategisk arbejde, en tredjedel taktisk arbejde og en tredjedel operationelt arbejde. At være med på gulvet giver Per Bank den viden, han har brug for, for at kunne træffe de rigtige beslutninger ved skrivebordet. 

#2 Kundeloyalitet
Det er et gammelt trick at pirke til folks samlergen, og det virker stadig, når det gøres på den rigtige måde og på det rigtige tidspunkt. Hos Dansk Supermarked har guldmærkerne skabt stor loyalitet blandt forbrugerne og resulteret i ikke mindre end 1,7 millioner solgte potter og pander. Også de efterhånden berømte dyresamlekort har været en succes i forhold til at engagere – i dette tilfælde de yngre forbrugere (og dermed også forældrene).

#3 Big data som styrepind
Ifølge Per Bank er det helt afgørende for ledere i retail-branchen at være fokuseret på tallene og bruge dem aktivt i beslutningsprocesserne. Fokus på kunder, tal og anmeldelser er en væsentlig rettesnor i det daglige arbejde. Dansk Supermarked Group har altid været gode til at kende og bruge sine salgsdata aktivt, og i de seneste år har man i endnu højere grad stillet skarpt på at anvende big data som styrepind og kompas – støttet af erfaringerne fra de bedste internationale kolleger, herunder giganten Tesco, hvor Per Bank selv var med i topledergruppen.

De største forbrugertrends i 2017

Forbrugerne stiller større og større krav til virksomheder i dag, og virksomhederne er nødt til at leve op til kravene for at tiltrække og fastholde forbrugerne. Ifølge Per Bank er de største forbrugertrends i 2017:

  • Sundhed
  • Forbrugerfællesskaber
  • Storytelling (i produkter og virksomheder)
  • Enkelthed for forbrugeren
  • Personaliseret markedsføring

Hos Dansk Supermarked Group er forbrugeren i centrum. Forventningerne rækker længere end blot gode tilbud, og med et indgående kendskab til forbrugeren ønsker Dansk Supermarked Group at gøre forbrugeren til en central del af brandfortællingen. Igen er guldmærkerne et eksempel på, hvordan Dansk Supermarked Group forsøger at engagere forbrugerne gennem oplevelser, der ikke kun styrker fællesskabet mellem forbrugerne – men også mellem forbrugerne og Dansk Supermarkeds butikker.

Facts om Dansk Supermarked

  • Dansk Supermarked Group beskæftiger 51.202 medarbejdere verden over
  • Hver femte dansker har arbejdet i Dansk Supermarked
  • Der har kun været fire CEO’s i Dansk Supermarked Group siden 1906, og Per Bank har siddet på toppet siden 2012
  • Bananen er den vare, der findes hyppigst i forbrugerens indkøbskurv på verdensplan

 

Disruptive e-commerce – tænk eksponentielt

Lars Munch Johansen startede sin første virksomhed, da han var 13 år gammel. I dag står han bag store e-commerce løsninger som bl.a. Boozt.com og Shobr.com. Lars Munch Johansen gav til CommWorld-konferencen et indblik i distruptive e-commerce og hvilke tanker, der ligger bag succeserne.

Vi ser i dag et skifte fra traditionel retail til online markedspladser med flere muligheder og bedre services. Mens e-commerce i retailmarkedet vokser og vokser, annoncerer to store kæder lukning i 2017: Macy’s og KIWI.

Get close to the consumer

For Lars Munch Johansen er nøglen til succes at være tæt på forbrugeren, og det er netop denne tankegang, der ligger bag de to online markedspladser Boozt.com og Shobr.com. De to e-commerce løsninger kan bl.a. sidestilles med Airbnb og Uber, der er to andre eksempler på den distruptive tankegang, hvor forbrugeren er i centrum.

Med en ny business-model har Lars Munch Johansen skabt nye muligheder for både brands og forbrugere, når det kommer til indkøb af dagligvarer. Grundtanken bag eksempelvis Shobr.com er at skabe kontakt mellem brands og forbrugere via en online markedsplads, hvor forbrugerne køber deres dagligvarer direkte fra leverandørerne. Det er altså ikke en traditionel detailforretning, der køber varer ind for at sælge dem igen – Shobr.com formidler blot kontakten.

Ifølge Lars Munch Johansen betyder det, at leverandørerne selv fastsætter priser og tilbud og har ubegrænset hyldeplads. Der er ingen mellemmand, forbrugeren har adgang til det fulde sortiment, priserne er konkurrencedygtige, der er god service, autentiske produkter og mulighed for at ordne det ugentlige indkøb fra sofaen – what’s not to like?

But first…

Vil du være tæt på forbrugeren, skal du vide, hvordan din virksomhed skaber værdi. Hvorfor gør du det, du gør? Lars Munch Johansen er inspireret af Simon Sineks ’Golden Circle’, og det er ikke helt tilfældigt, at han har kastet sig over bl.a. dagligvaremarkedet og har udviklet en ny business-model for online markedspladser, hvor der er direkte forbindelse mellem brand og forbruger. Med både Boozt.com og Shobr.com har Lars nemlig indtaget to markeder, der ligger øverst på hitlisten, når det kommer til online salg og e-commerce: mode og dagligvarehandel.

 

Aarhus 2017 er båret af co-creation

Den 21. januar 2017 deltog 70.000 danskere i åbningsceremonien og indviede Aarhus som Europæisk Kulturhovedstad 2017. Åbningsceremonien har sat scenen for resten af 2017 og de kulturelle oplevelser, året byder på. At være europæisk kulturhovedstad har ikke kun givet Aarhus en populær plads på verdenskortet. Det har også styrket fællesskabet blandt borgerne i byen.

Til CommWorld-konferencen gav Bent Sørensen, Kommunikationschef hos Sekretariatet for Fonden Aarhus 2017, et indblik i, hvordan borgerinvolvering og co-creation har gjort Aarhus 2017 til en succes.

#1 En åbningsceremoni båret af borgerne
Borgere fra både Aarhus og omegn blev involveret i ceremonien før og under optoget den 21. januar 2017. De seks store vikingeskibe, der ledte optoget, blev lavet af en række studerende, mens de næsten 3.000 mindre både blev lavet af frivillige over hele byen. Borgerne bidrog ikke kun med indhold til optoget; de blev også en del af historien og var med til at sprede budskabet.

#2 Kultur i øjenhøjde
Kultur er ikke kun for de voksne. Børnehavebørn og skolebørn har med både sange, digte og tegninger bidraget med deres syn på kunst og kultur. Alt dette har ikke kun bidraget til Aarhus 2017, men har også været med til at udvikle børnenes kompetencer inden for teamsamarbejde og styrket samarbejdet på tværs af regionens institutioner. Som bonuseffekt er forældrene blevet gjort opmærksomme på Aarhus 2017 gennem børnenes co-creation i projektet.

#3 RETHINK
Både borgere og kunstnere er blevet inddraget i planlægningen af de 450 arrangementer, der fordeler sig over året. Gennem debatter, undersøgelser og workshops har borgerne givet deres bud på, hvordan Aarhus 2017 kan leve op til konceptet ”RETHINK”. 2017 er blevet borgernes år – og det er borgerne, der er ambassadører og kommunikatører for Aarhus 2017.

At være Europæisk Kulturhovedstad bidrager altså bl.a. til

  • ..at få Aarhus på det internationale landkort
  • ..at gøre Aarhus til en turistattraktion året rundt
  • ..at styrke samarbejdet mellem regioner, institutioner og afdelinger
  • ..at gøre borgerne mere aktive
  • ..at skabe en positiv økonomisk udvikling i kommunen og den øvrige region

 

Key take-away: Forbrugeren i centrum

Fælles for både Dansk Supermarked Group, Shobr.com og Aarhus 2017 er synet på forbrugeren som en fundamental strategisk prioritering. At gøre forbrugeren – og ikke virksomheden eller produktet – til hovedpersonen i fortællingen er en tankegang, der kan deles på tværs af virksomheder, brancher og ikke mindst landegrænser. 

 

Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold. Hvis du klikker videre, accepterer du vores brug af cookies. Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem. Læs mere

Luk