Direkte i skraldespanden

eller

Kan jeg få ældre-rabat på min ungdomsrejse?

Af Erik Eisenberg, direktør/partner

 

De fleste kender begrebet ”direct mail”. Det er et gammelt og gennemprøvet marketing-værktøj: Send de potentielle kunder et brev direkte i postkassen – og få det gerne til at se så personligt og vedkommende ud som muligt.

Bag ved ”direct mail”-begrebet ligger der mange årtiers erfaring og viden.

Jeg kan bare konstatere, at i år 2017 er der visse begrænsninger i metoden – og virksomheder med en brændende trang til at få fat i ”forbrugeren og mennesket Erik Eisenberg” nogen gange med fordel kan gribe efter andre og smartere værktøjer.

I hvert fald var det svært holde grinet tilbage, da jeg en regnvåd morgen for nylig åbnede postkassen derhjemme og fandt et par direct mail-henvendelser, der må siges at have været spildte penge for annoncørerne:

Den første var en nydelig, brun kuvert. Formfuldendt adresse på forsiden. Ingen stavefejl i mit navn. Kunne godt forveksles med et rigtigt, personligt brev. Så jeg flåede det op – kun for at finde endnu et af mange, mange hvervebreve, jeg gennem tiden har modtaget fra Ældre Sagen.

Og jeg ved det godt: Efterhånden sniger min alder sig deropad. Jeg KUNNE godt blive medlem af den der forening. Men jeg VIL ikke.

Jeg har skrevet det igen og igen i klummer og på sociale medier: Vi i slut-50’erne har ikke spor lyst til at definere os selv segmentmæssigt via et medlemskab af noget som helst, der hedder noget med ”Ældre”. Vi vil gå i sneakers og jeans, tage til stå-op-rockkoncerter, dykke på Maldiverne, købe gamle guitarer og racerbiler….ikke gå til ældremotion og strikke-kurser.

Jeg har på et tidspunkt spurgt Ældre Sagen, hvordan de egentlig finder emnerne til deres hvervekampagner og hvorfor de absolut satte sigtekornet på mig, mens jeg stadig var i fyrrerne?

Svaret var et eller andet med, at de køber adresselister med navne, der ser ud til at passe til en lidt ældre person. Det giver mening - hovedpersonen i 50’er serien ”Krøniken” hedder jo osse Erik. Tak, mor og far – for at have givet mig et gammel-agtigt fornavn, så jeg endte som Ældre Sagens yndlingsoffer.

Den anden direct mail-henvendelse er jeg langt mere interesseret i. Det var et flot katalog for firmaet EF Sprogrejser. ”Gør dig klar til dit livs sommer”, lokker de, og der er farvebilleder af glade unge mennesker, der ser ud til at have det rigtig sjovt.

Så jeg er klar. Spørgsmålet er, om EF Sprogrejser er.

For målgruppen for deres henvendelse er 14-17-årige på jagt efter ””languages, friends and fun”. Jeg tror, de vil undre sig lidt over en tilmelding fra en 58-årig mand i Aarhus. Især da, hvis jeg i samme ombæring spørger, om der evt. skulle være rabatmuligheder, hvis man også er medlem af Ældre Sagen.

Hvad er den mere generelle lære af mine private oplevelser ved postkassen?

Måske især, at der i den digitale tidsalder er andre og langt mere effektive måder at ramme dine målgrupper på.

Misforstå mig ikke. Direct mail-kampagner kan fungere glimrende i visse situationer. Ejendomsmægleren, der jagter flere hussælgere i sit distrikt eller fibernet-udbyderen, der vil have flere kundetilslutninger i et nyt boligområde, har stadig masser af muligheder her.

Men hvis du vil sælge noget, der handler om alder, interesser eller særlige forbruger-segmenter, så skal du tænke mere moderne – og udnytte alle internettets og de sociale mediers tekniske muligheder for at målrette din annoncering. Du kan skyde præcist efter alder, køn, social status og geografi. Du kan bestemme, hvor tit og hvornår du vil hverve kunder på hvilke digitale medier.

Og – hvad der er måske allermest interessant: Du kan få internettets algoritmer og de digitale heksedoktorer, der mestrer dem, til at holde øje med, hvem der er interesseret i netop ”dit” emne – hvad enten det er ungdomsrejser eller ”ældre-sager”.

Hvem klikker på opslag og sider, der passer med dit ønske om at sælge noget? Hvem sidder og drømmer om noget, du har på hylden? Hvordan kan man med lynets hast sende et digitalt budskab direkte ud til dem via de sociale medier eller nyhedssites, de sidder og tjekker netop nu?

Så altså: Kære Ældre Sagen, EF Sprogrejser eller andre, der gerne vil have fuld valuta for de sparsomme marketing-kroner!

Måske skulle I overveje at kigge lidt på nye mediemuligheder? I stedet for at betale PostNord eller nogle azerbadjanske svindlere alt for mange penge for nogle ubrugelige adresselister.

For der er altså ikke længere nogen 14-17-årige hjemme på min adresse. Til gengæld bor der et par friske voksne, der flittigt bruger nettet til at købe vores rejser og rock-billetter og alt muligt andet.

Vi er sandelig til at lokke med et godt tilbud – det skal bare ramme rigtigt. Direkte ind i forbrugerhjernen – i stedet for direkte i skraldespanden.

Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold. Hvis du klikker videre, accepterer du vores brug af cookies.

Luk