5 tips til en god infografik

Af Iben Klokker, grafisk designer/AD'er

Et billede siger mere end 1000 ord. Kliché, ja nuvel, men det er præcis dét, en god infografik kan; formidle dine budskaber, komplekst materiale og tunge tal på en visuel, præcis og letforståelig måde, der er nemmere at huske.

Infografikker kan bruges til snart sagt alt, men hvordan jonglerer man visuel vector, lækkert layout, seriøse statistikker og toptrimmet tekst? Vi har samlet en miniguide, så du kan lægge godt fra land.

Hvad er din historie og hvilket formål skal den opfylde?

Din infografik skal først og fremmest opfylde et formål – og det skal være på plads, inden du kaster dig ud i overvejelser om ikoner, farver, opbygning etc.

Så hvad er din historie, hvad vil du fortælle? Din tilgang kan være datadreven, men det kan også være spørgsmålsdrevet - altså baseret på et problem du ønsker at belyse og/eller besvare. Uanset tilgang skal du overveje, hvad der skal kommunikeres, hvorfor det er relevant og hvordan det opfylder formål. Det kræver, at du er skarp på din målgruppe, og hvordan du rammer den.

Hvilken type infografik passer til din historie?

Når du har din historie på plads, skal du overveje, hvordan den konceptuelt skal præsenteres. Det kan være en tidslinje, som en proces eller et statistisk overblik. Det kan også være ren information i form af tekstbidder, der understøttes af ikoner, det kan være sammenlignelige oplysninger a la ”x vs y” eller en hierarkisk fremstilling.

Find de rette data, det gode indhold

Du tror måske, der er styr på indhold, allerede når du har defineret din historie. Det kan der i nogle tilfælde også være, hvis din tilgang er datadreven, og du råder over et helt unikt datasæt, men i de fleste tilfælde giver det god mening at sætte dine tal ind i en kontekst og finde supplerende data. Også i en infografik er content king (fortærsket, ja, men for evigt aktuel)!

Husk i øvrigt at angive dine med omhu valgte kilder.

Design din infografik

Der findes et hav af gratis værktøjer, du kan bruge til at lave din infografik, fx Canva, Visme og Piktochart. Her kan du finde temaer, skabeloner, koncepter, ikoner og alt, hvad dit visuelle hjerte begærer, men helt frie hænder, har du ikke… Tænk komposition, så dine data ikke drukner, og så har din virksomhed sikkert en designmanual, du skal tage udgangspunkt i.

Vores råd? Less is more!

Uanset hvor stor din lyst til at slå dig løs er, så begræns dig på farvefronten – læg dig op ad firmaets farver, hold dig til et farvetema, men brug evt. kontrastfarver til at highlighte vigtige pointer.

Brug også kun et par fonte og varier i stedet ved hjælp af punktstørrelse og regular/bold. Pep til gengæld gerne statistikker op, så de ikke bare fremstår som en graf, men fx som et ikon, der passer til historien. Hold en rød tråd, fx med vector, stregtegning, fotos etc.

Overvej promovering

Tadaaa, nu står du med et stk. (forhåbentligt) vellykket infografik. Tænk så lige tilbage til start – hvilket formål er det, den skal opfylde, og er det nødvendigt, du promoverer den, for at få den til at leve uden for din snævre kreds af kolleger, der dog uden tvivl klapper dig imponeret på skuldrene?

Du deler den naturligvis på dine sociale kanaler, men kan din infografik også bruges i et nyhedsbrev, på intranettet eller i pressesammenhæng – og er det måske en ide at smide lidt kroner og ører efter den?

 

Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold. Hvis du klikker videre, accepterer du vores brug af cookies.

Luk